Sunday, September 7, 2008

..kaUnSELor vs gUru..


Saya meminta komen dan pendapat anda siapakah kaunselor dan siapakah pula guru..

Apa yang membezakan mereka.. adakah dari sudut pekerjaan ? adakah dari sudut sifat dan personaliti ? atau....?.....
Komen dan pendapat anda sangatlah berguna kepada mereka yang masih kabur tentang dua profesion ini yang sama-sama berada di setting persekolahan.

12 comments:

realitifantasi said...

ramai yang memperlekehkan kerja seorang kaunselor di sekolah. selalunya guru disiplin merupakan guru yang paling bermasalah dengan kaunselor di sekolah. mengapa boleh jadi gitu?

adakah kerana kaunselor goyang kaki atau pendapat mereka bercanggah?

pada saya fenomena ini terjadi sejak dulu lagi sejak kaunseling mula ditubuhkan di negara ini. Kaunseling masih baru, jadi penerimaan pada kaunselor masih dalam proses. Pada anda bakal kaunselor... ini adalah cabaran yang harus di sambut dengan semangat dan senyuman.

Megat Azrul Aizad bin Megat Iberahim said...

beza antara kaunselor dgn guru adalah dr segi ejaannya...haha

Megat Azrul Aizad bin Megat Iberahim said...

Sebenarnya tugas kaunselor tidak kurang pentingnya malah kaunselor amat diperlukan di sekolah pada masa kini. Mungkin guru-guru lain tidak nampak betapa pentingnya khidmat kaunseling di sesebuah sekolah disebabkan kelemahan kaunselor di sekolahnya.

Hilmi said...

salam seperti mana yang dikatakan oleh megat..saya rasa guru dan tidak ade sgt perbezaan cuma sesetangah guru ini dia hanya mengajar..tetapi kaunselor mendidik...renung2kan...lah..

Atok said...

mcm same je mngajar..mendidik..hurm..guru slalunye ngajar kat klas je..kaaunselor..bg kaunseling kat bilik kaunseling..time2 ade program motivasi..bg motivasi..nampak mcm berbeza..sepatutnye macamane ye?..

realitifantasi said...

mcm same je mngajar..mendidik..hurm..guru slalunye ngajar kat klas je..kaaunselor..bg kaunseling kat bilik kaunseling..time2 ade program motivasi..bg motivasi..nampak mcm berbeza..sepatutnye macamane ye?..


erm... mengajar dan mendidik.. mendidik lebih bermakna kerana mendidik tidak memaksa, mendidik tidak merotan, mendidik tidak memarahi.. mendidik adalah dengan penuh kasih sayang.. tapi kasih sayang yang teraputik bukan lebih ye..

Noorhisham said...

ketiadaa guru maih boleh diganti dengan guru lain, tetapi ketiadaan kaunselor, orang lai tak boleh mgantikan peranannya tu.

Ibnusinaputra said...

salam,em bg ana guru dan konselor ada ciri2 dia tersendri..bg seorg guru kebiasaan nya dia hnya mngajar n mendidik sahaja student2 nya..em kounselor plak dia jg seorg guru pd students nya,dan dlm mase yg same dia juga akn mndengar masalh2 student@org yg disekelilng nya(pesakitnya)tggunjawab seorg kounselor adlh mndgr ape masalh pesakitnya n cuba membantu pesakitnya,dan dia harus merahsiakn ape yg diceritakn pesakitnya i2

Ibnusinaputra said...

disini sya cuba bg mksud guru n kouselor i2 sndri..
GURU:orang yg kerjanya mengajar; pengajar; pendidik.
KOUNSELOR:orang yg (layak) menjadi pembimbing dan penasihat kpd orang lain yg menghadapi masalah..
cuba saudari phmkn mksud nye,da beza bidng tugasnye kn..sekian waallahhua'lam

~ aman shah ~ said...

semua org boleh jadi guru,,,tetapi tidak semua orang boleh menjadi kaunselor...

tugas dan tanggungjawab mereka berbeza...

tugas guru adalah mendidik dan mengajar...

tugas kaunselor untuk membimbing...

realitifantasi said...

terima kasih bagi yang sudi beri pandangan.. Ibnusinaputra ambil maksud tu dalam kamus ke? terima kasih kepada semua, komen anda sedikit sebanyak boleh membantu.

Big's G said...

kaunselor mmg ada beza dgn guru.. mmg ditakdirkan begitu.. sekiranya kaunselor tiada beza.. maka kaunselor hilang identiti.. tetapi perbezaan utk kebaikan bukan sebagai jurang..